GODE RÅD TIL DEG SOM FLYTTER
Det å flytte, er ofte en langt større jobb enn man tenker på forhånd, spesielt hvis det er mange år siden sist. For at ting skal gå litt lettere, og kanskje mye kjappere på selve flyttedagen, har vi laget en liten folder med noen gode råd som vi håper du kan ha glede av. Vi som flyttebyrå, kan gjerne gjøre alt, men ofte ønsker jo våre kunder at regningen skal være minst mulig, og da kan det lønne seg å gjøre forberedelsene riktig.
Er det mange år siden sist man flyttet, er det ofte svært mange ting man kanskje ikke vil ha med seg. Begynner man i god tid med å kaste slikt, kan flyttelasset (og dermed regningen) skrumpe inn ganske betraktelig. SSB Jarlsberg kan også være behjelpelig, både på forhånd og i etterkant, med å selge unna møbler og gjenstander med verdi, slik at man slipper å kaste ting som er fullt brukbare, og får noen kroner igjen for dem. SSB Jarlsberg tar også på seg rydding og bortkjøring av avfall, dersom du ikke ønsker å ordne dette selv.
Pakking:
Nedpakkingen av flyttelasset har ganske mye å si for tidsbruken. Pakker man i store flytteesker og store plastsekker av god kvalitet, sparer man mye tid på flyttedagen fremfor å benytte små esker og bæreposer. Banankasser får man gjerne gratis hos den lokale dagligvaren om man spør, og dette er solide esker som passer fint til bøker og andre tunge ting.
Husk å følge bruksanvisningen på flyttekassene nøye! Vi opplever ofte at flytteeskene ikke er satt sammen riktig, og da kan fort bunnen gi etter, og innholdet kanskje ødelegges når det faller ut.
Fyll også kassene helt, men ikke slik at du ikke får lukket de skikkelig. Kassene må nødvendigvis stables på hverandre, og er kassene ikke fylt opp, kan de klappe sammen. Er de overfylt, eller uten lokk, blir de umulige å stable, og man taper mye plass som i verste fall kan kreve en ekstra kjøretur.
Merk kassene godt! Både med hvilket rom de skal settes inn på, og gjerne litt om hva de inneholder, spesielt med tanke på skjøre gjenstander, glass og porselen. Da går det kjappere, mindre risiko for skader, og du slipper å flytte om på alt etterpå for å få kassene til riktig sted.
Håper dette var til hjelp for deg som skal flytte!
Har du noen spørsmål? Ta kontakt!
47 33 20 14 / [email protected]
- Husk å avbestille/omadressere aviser, tidskrifter, telefon etc.
- Ha en god bunke med omadresseringskort klare i god tid, og send til alle dine kontakter etter hvert som du mottar brev, regninger og post av forskjellige slag. Husk å melde flytting til folkeregisteret, samt å gi beskjed til strømleverandøren om tellerstanden på strømmåleren.
- Bestill, alternativt reserver dato for flytting så tidlig som mulig; det er ofte slik at andre også har tenkt å flytte akkurat den dagen du synes passer så godt, og da er det gjerne førstemann som får muligheten. Om mulig, unngå siste uka i måneden (alle skal ut innen den 1. i neste måned), og andre ”praktiske” tidspunkt som rett før skolestart og lignende. Husk også at flyttefolk drar på sommerferie, selv om mange med deg synes det kunne vært en fin tid å flytte på… Vi sier ikke dette for ikke å være tjenestevillige, men fordi vi synes det er like leit å måtte si nei noen dager, mens andre dager har vi for lite å gjøre.
- Husk å sjekke om innboforsikringen din vil være gyldig under flyttingen. Selvfølgelig har SSB Jarlsberg Flyttebyrå og bruktomsetning godstransportforsikring i tilfelle noe skulle skje, men har du store verdier, bør en vurdere en egen forsikring i forbindelse med flyttingen dersom ikke innbo-forsikringen allerede dekker dette.
Er det mange år siden sist man flyttet, er det ofte svært mange ting man kanskje ikke vil ha med seg. Begynner man i god tid med å kaste slikt, kan flyttelasset (og dermed regningen) skrumpe inn ganske betraktelig. SSB Jarlsberg kan også være behjelpelig, både på forhånd og i etterkant, med å selge unna møbler og gjenstander med verdi, slik at man slipper å kaste ting som er fullt brukbare, og får noen kroner igjen for dem. SSB Jarlsberg tar også på seg rydding og bortkjøring av avfall, dersom du ikke ønsker å ordne dette selv.
Pakking:
Nedpakkingen av flyttelasset har ganske mye å si for tidsbruken. Pakker man i store flytteesker og store plastsekker av god kvalitet, sparer man mye tid på flyttedagen fremfor å benytte små esker og bæreposer. Banankasser får man gjerne gratis hos den lokale dagligvaren om man spør, og dette er solide esker som passer fint til bøker og andre tunge ting.
Husk å følge bruksanvisningen på flyttekassene nøye! Vi opplever ofte at flytteeskene ikke er satt sammen riktig, og da kan fort bunnen gi etter, og innholdet kanskje ødelegges når det faller ut.
Fyll også kassene helt, men ikke slik at du ikke får lukket de skikkelig. Kassene må nødvendigvis stables på hverandre, og er kassene ikke fylt opp, kan de klappe sammen. Er de overfylt, eller uten lokk, blir de umulige å stable, og man taper mye plass som i verste fall kan kreve en ekstra kjøretur.
Merk kassene godt! Både med hvilket rom de skal settes inn på, og gjerne litt om hva de inneholder, spesielt med tanke på skjøre gjenstander, glass og porselen. Da går det kjappere, mindre risiko for skader, og du slipper å flytte om på alt etterpå for å få kassene til riktig sted.
- Porselen og glass pakkes inn i silkepapir før de pakkes i eskene. Bobleplast går også fint.
- Bilder og malerier bør pakkes inn i bobleplast el.lignende.
- Eskene og sekkene kan med fordel merkes grundig med kraftig tusj, slik at du vet hva som er innholdet og får de plassert i riktig rom.
- SSB Flyttebyrå og bruktomsetning tar gjerne nedpakkingen for deg. Er det spesielle gjenstander som krever spesiell omtanke/innpakking el.lign, er det fint å vite slikt på forhånd, dersom det er nødvendig med spesielt utstyr til flytteoppdraget.
- Større ting som skap, skjenker osv. bør dørene låses på , eller strappes , slik at de ikke åpner seg under flyttingen
- Skuffer bør gjerne tømmes, men dersom møbelet er solid, og ikke alt for tungt, kan man la innholdet være i skuffene dersom dette tåler litt romstering.
- Husk at kjøleskap og frysere skal være strømløst minimum en time før de skal flyttes og gjerne stå i ro noen timer på nytt sted før strømmen igjen settes på. Aller helst skal de være avrimet, slik at ikke fuktigheten kan renne ut og skade annet om bord på flyttebilen.
- Oppvaskmaskinen demonterer vi gjerne for deg om du ønsker det, og monterer den også på plass i ditt nye hjem.
- Møbler som er kjøpt flatpakket og satt i sammen, er ikke alltid i stand til å flyttes. Fra tid til annen opplever vi at halve møbelet står igjen når vi løfter på det. Ikke alltid man har fått skrudd til alle skruene godt nok. Har du mistanke om noen slike ”feller”, kontroller møbelet eller gi oss beskjed før vi begynner å flytte på det.
- Hvite/lyse møbler og senger/madrasser må pakkes inn eller tildekkes, dersom man vil være 100% sikker på at disse ikke blir skitnet til under flyttingen. Vi løfter på mange ting hele tiden , og det er så altfor fort gjort å komme borti noe annet, eller at vi selv har vært borti noe som igjen avsetter sjenerende flekker. Et gammelt laken slått rundt møbeleteller over madrassen, kan forhindre senere frustrasjon i så måte.
- Viktige papirer, pass, bankbøker og lignende ser vi gjerne at du medbringer selv. Ikke fordi vi ikke stoler på oss selv, men noen ganger er ting vanskelige å finne igjen, de befinner seg kanskje i en eske du tror inneholder alt annet enn akkurat dette, og da blir det fort vi som får skylda, inntil kunden finner det igjen en gang senere…(ja, vi opplever akkurat dette fra tid til annen) Farlige kjemikalier og eksplosiver skal egentlig ikke med, men blir det med, er det på kundens eget ansvar.
- Til slutt, husk å pakke det du trenger første kvelden i nytt hjem for seg, grundig merket, slik at du har litt klær, mat, tannbørste, såpe, sengetøy og det du trenger klart når du kommer frem.
Håper dette var til hjelp for deg som skal flytte!
Har du noen spørsmål? Ta kontakt!
47 33 20 14 / [email protected]